Strony

4 maja 2024

Granie domowe #1 - z Warbossem Krzychem - "Age of Fantasy Skirmish" ("One Page Rules")

Jak można wywnioskować z tytułu dzisiejszego wpisu, udało mi się zagrać, w dodatku zagrać z bratem, znanym niektórym jako Warboss Krzychu.

Wydarzenie o tyle doniosłe, że zagraliśmy wczoraj po raz pierwszy od wielu lat (będzie już pewnie z 10 lat - ostatnie rozgrywki prowadziliśmy jeszcze w klubie "Dębowa Tarcza") i wszystko wskazuje na to, że to "początek serii" regularnego rodzinnego grania.

Ponadto dla obu z nas była to pierwsza rozgrywka w "Age of Fantasy Skirmish" z serii "One Page Rules", do którego to systemu przymierzałem się już od dość dawna i wreszcie nadarzyła się okazja, by go przetestować.

W pewnym sensie historia zatoczyła koło, gdyż gdy zaczynałem przygodę z bitewniakami pierwsze bitwy rozgrywałem właśnie z bratem. Co lepsze, nadal mamy sporo makiet z początków naszego grania jakieś 20 lat temu - niektóre już w trzeciej odsłonie po renowacjach, ale generalnie to głównie ze starych zapasów ułożyliśmy stół do gry z pojedynczymi dodatkami z czasów nowszych (głównie wydrukami - niektóre jeszcze niepublikowane na "Hakostwie").

Rozegraliśmy w ramach nauki zasad dwie bitwy - w obu przypadkach najprostszy scenariusz z kontrolowaniem punktów na stole - kto kontroluje więcej po 4 rundach ten wygrywa. Rozpiski były na 150 pkt, czyli relatywnie małe (sugerowany "standard" to 250 pkt), co daje w przybliżeniu 5-10 raczej skromnie wyposażonych modeli na stronę.

W pierwszej bitwie, w której ja dowodziłem krasnoludami, a Krzysiek ogrami, do zajęcia było aż 5 punktów kontrolnych (symbolizowanych przez skupiska beczek i skrzynek, że niby jest to walka o porzucone zapasy). Rozgrywka była dość wyrównana, zdarzyło się kilka spektakularnych akcji, jak ustrzelenie szalejącego po polu bitwy tygrysa szablozębnego przez ostatniego przy życiu gromowładnego, czy epicki pojedynek dowódców band. W ostatniej rundzie zwycięstwo zapewnił mi krasnoludzki górnik, który niecnie i szpetnie (jak wujek Fester) wyskoczył z przyczajki w ukrytym tunelu na tyłach linii przeciwnika.

W drugiej bitwie ogry przejąłem ja, a Krzysiek zagrał leśnymi elfami. Walka była nie tylko bardziej płynna niż za pierwszym razem (ogarnęliśmy już zasady), ale i bardziej zajadła - padło dwóch tancerzy wojny, dwie driady i siły Krzyśka mocno się już skurczyły, przy czym elfy niemal ubiły mojego dowódcę. Już myślałem, że wygram drugą bitwę, ale Krzysiek w ostatniej rundzie dokonał kilku brawurowych ruchów, które ostatecznie doprowadziły do remisu.

Wrażenia z rozgrywki bardzo pozytywne - zasady AoFS okazały się wprawdzie nieco bardziej rozbudowane niż mogłoby to wynikać z "jednostronicowego" założenia, ale nadal na tyle proste, że do nauczenia w jedną rozgrywkę, a ponadto naprawdę dynamiczne. Bardzo ważnym aspektem gry jest naprzemienna aktywacja jednostek - pomimo grania całe lata w systemy, w których jej nie było, skłaniam się do stwierdzenia, że wprowadza to taktyczny wymiar rozgrywki na zupełnie inny poziom. Zróżnicowanie zasad specjalnych jednostek dobrze z kolei równoważy fakt istnienia tylko dwóch prostych współczynników: Quality i Defense.

W telegraficznym skrócie to by było na tyle - wybaczcie, że ani relacja z rozgrywek, ani recenzja AoFS nie są bynajmniej rozbudowane, ale i tak mam wrażenie, że się nieco za bardzo rozpisałem.

Tymczasem szykujemy się powoli do kolejnych rozgrywek, które zapewne też będę raportował na blogu. W tle trwają również dalsze prace makietowe nad ulepszeniem stołu "pozamiejskiego", choć zapewne będą też rozgrywki podziemne.

Zapraszam do obejrzenia pozostałych zdjęć w rozwinięciu wpisu poniżej.













11 komentarzy:

  1. Dobrze mieć krótkie zasady i dobrze grać z bratem! Oby więcej takich systemów i rozgrywek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Phi... W gry z krótkimi zasadami grają ludzie z krótkimi... brodami. ;)

      Usuń
    2. Potwierdzam - bardzo fajnie grać z bratem, czy w ogóle rodzinnie.

      Obaj jesteśmy bardzo zadowoleni z rozgrywki i umawiamy się już na kolejną. Krzysiek chce nawet po latach wrócić do malowania figurek, co mnie bardzo cieszy.

      Długość zasad z pewnością urośnie wraz z brodą i upływem czasu.

      Usuń
  2. Świetna sprawa! Fajnie, że wracasz do grania, a figurki i makiety bardzo fajnie prezentują się na zdjęciach. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i cieszę się, że nasze zaplecze figurkowo - makietowe Ci się spodobało! Z pewnością będziemy je rozwijać, tym bardziej, że niektóre z figurek/makiet już są dość leciwe i przyda im się nieco renowacji oraz nowszych eksponatów do towarzystwa.

      Usuń
  3. Elegancko, wygląda na świetną zabawę!
    Ja męczę Hero Quest'a z córkami, nie mam brata :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Zabawa rzeczywiście przednia, zwłaszcza że i oczekiwana od dawna.

      Super, że u Ciebie też rodzinne granie z córkami! Moje dzieciaki, jeszcze dość małe, dopiero pierwsze kroki w okolicy gier bitewnych stawiają, trochę już majstrowania z figurkami i makietami było, to może niebawem i zagrać się uda.

      Usuń
  4. Jak się wkręcicie w OPR'y, to polecam, odmianę OPR:Regiments. Daje tyle funu co kiedyś młotek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo chętnie, do OPR: Regiments też dążę, ale nasze zaplecze figurkowe do tej gry wymaga jeszcze rozbudowy.

      Usuń
  5. Piękne klasyczne figurki! :D <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Choć w tym wypadku wszystkie figurki na stole to jeszcze malowanie mojej żony, niegdyś bardzo aktywnej na tym blogu - figurki zresztą są nadal w archiwalnych postach.

      Pracujemy już jednak z bratem nad kolejnymi figurkami, tym razem już malowanymi przez nas.

      Usuń